ICT: informatie- en communicatietechnologie… het is niet zomaar een modewoord meer. Computers, internet en beeldcultuur hebben een vaste stek veroverd in ons leven. Ook de KHLim heeft ervoor gekozen om ICT te integreren in al haar opleidingen.  Zo heeft zij dus ook haar eigen KHLim-netwerk waarbij iedere student zijn eigen e-mailadres heeft. Dit netwerk zou in theorie een handig en snel communicatiesysteem moeten zijn, maar in de praktijk is dit helaas wel anders. Na er reeds drie jaar de nodige moeilijkheden mee gehad te hebben, vond ik het dus eens tijd om de problemen omtrent Webmail onder de loep te nemen.

Het gebruik van het KHLim-mailadres is verplicht voor alle communicatie m.b.t. de opleiding. Alle belangrijke informatie (examenroosters, lokaalreservaties …) worden in de eerste plaats via deze weg doorgestuurd. Hierachter schuilt al een eerste probleem: niet alle meldingen komen bij de juiste personen terecht. Al meerdere malen heb ik ondervonden dat mijn verzonden e-mails niet aankomen bij mijn contactpersonen. Zo ook tijdens de afgelopen leeromgevingstage: meerdere malen probeerde ik via e-mail in contact te komen met mijn stagementor, maar helaas was dit telkens zonder resultaat. Achteraf bleek dat mijn e-mails niet in zijn mailbox aankwamen, maar in zijn map van ongewenste berichten. Een e-mail via mijn Hotmailadres kwam wél meteen aan in zijn mailbox. Na navraag bij Jan Annaert, anker ICT & Logistiek, bleek dat dit niet de schuld was van het KHLim-netwerk, maar van het netwerk van mijn stagementor.

Een ander probleem is dat er voortdurend spam opduikt in je mailbox. Spam is een ongewenste e-mail die meestal bestaat uit een nutteloze reclameboodschap. Deze e-mails zijn vooral storend omdat ze de capaciteit van je mailbox verkleinen waardoor je eventuele belangrijke e-mails niet kan ontvangen. Om dit probleem tegen te gaan heeft de ICT-dienst op het netwerk een spamfilter geïnstalleerd. Die zou ervoor moeten zorgen dat ongewenste e-mails achterwege blijven. Het probleem hierbij is dat er dagelijks nieuwe spam opduikt waarvan de filter geen kennis  heeft. Hierdoor sijpelen er dus toch nog regelmatig enkele ongewenste e-mails binnen in de mailboxen van de studenten.

Gelukkig beseft het personeel van de ICT-dienst maar al te goed dat de huidige Webmailversie nog niet naar behoren werkt. Daarom heeft men onlangs besloten om over te schakelen naar een nieuwe mailbox. Deze mailbox zou ervoor moeten zorgen dat de verschillende mankementen verdwenen zijn. Mochten er zich toch nog problemen voordoen, kan je altijd terecht bij de ICT-dienst of op de website van de KHLim.

Als student kan je dus vrij weinig veranderen aan de huidige Webmailproblemen. Het enige wat je kan doen als er zich een probleem voordoet, is zo snel mogelijk contact opnemen met het personeel van de ICT-dienst (Jan Annaert en Kristof Minten) in de hoop dat zij wel raad weten met de situatie.

Maarten Panis

