Dat ik een kind van mijn tijd ben, is algemeen bekend. Nieuwe media en technologieën zal ik niet verafschuwen, maar eerder met open armen ontvangen. Ook het onderwijs volgt de tijdsgeest op de voet. Het bewijs hiervan is dat nieuwe media en technologieën gretig hun intreden maken. Maar of deze een rol kunnen spelen in het onderwijs en welke dat dan is, is nog zeer de vraag.

Het door leerkrachten en docenten zo geliefde bordschema wordt steeds vaker vervangen door een powerpoint met daarop een aantal kernwoorden, antwoorden bij de oefeningen of ineens de hele leslijn. In sommige gevallen wordt het aloude krijtbord vervangen door eentje met een hoger IQ: een smartboard. Het voordeel van zo’n slim bord is dat er, anders dan bij een gewoon projectiescherm, op geschreven kan worden. Dat maakt het in één klap al een stuk interactiever.

Een schoolbord moet de leerstof ondersteunen en een visuele houvast geven aan de leerlingen om zo hun leren te bevorderen. Bij goed gebruik kan een powerpoint deze werking evenaren en zelfs een verbetering zijn van het oude krijtbord. Door animaties en dergelijke in te voegen wordt een powerpoint een zeer interactief medium en kan het de aandacht van de leerlingen beter vasthouden. Maar het gebeurt nog te vaak dat de slides overvol staan en zo een onsamenhangend geheel vormen dat verwarrend kan zijn voor de leerlingen.

Een smartboard aan de andere hand, heeft alle voordelen van een krijtbord samen met al het goede van een powerpoint. De ene leerkracht kan zijn smartboard op dezelfde manier gebruiken als zijn vertrouwde krijtbord. Terwijl een andere leerkracht een powerpoint beamt en er op het smartboard zelf nog notities bij schrijft.

Het probleem dat zich vaak met nieuwe media en technologieën stelt , is dat mensen niet weten hoe ze ermee moeten werken. Vaak zijn het ingewikkelde programma’s die je al angst aanjagen als je er nog maar aan denkt. Een smartboard gebruikt echter een eenvoudige software en is in zijn gebruik zeer intuïtief met duidelijke icoontjes in de marge waarmee je kan bepalen waarvoor je je pen wil gebruiken: schrijven, markeren,…   Powerpoint daarentegen vergt een wat uitgebreidere kennis van het programma zelf. Hoewel een goede powerpoint, als je je aan een aantal basisregels houdt, zelfs voor de grootste leek een haalbaar iets blijft.

Ik ben de laatste om te beweren dat alles gemakkelijker was toen leerkrachten na een les nog van kop tot teen vol krijt hingen. Maar wat ik wel weet , is dat de jongeren van vandaag de leerkrachten van morgen zullen zijn. Onze jeugd groeit op met deze nieuwe media en technologieën en daarom zullen deze dan ook steeds vaker en beter geïntegreerd worden in het onderwijs.

Jeroen Huygen

Advertenties