Herinner je je nog die tijd dat wij, als leerlingen van het secundair onderwijs, regelmatig gebruik maakten van onze gsm tijdens de les? De gsm diende niet alleen om stiekem sms’jes te sturen, maar ook om spelletjes te spelen, op het internet te surfen … Als toekomstige leerkrachten moeten wij ervoor zorgen dat die taferelen zich niet voordoen in onze lessen.

Er zijn verschillende methodes die leerlingen hanteren om ongezien gebruik te maken van hun gsm. Door de tijd heen zijn leerlingen steeds creatiever geworden in het vinden van manieren om dat te doen. Enkele methodes zijn: sms’jes versturen vanuit de jaszak, ongezien gebruik maken van de gsm door die te verstoppen in of achter de pennenzak, ongezien sturen door de gsm te verschuilen achter de rug van de persoon voor je en de rest kunnen jullie natuurlijk zelf invullen. Het is belangrijk dat de leerkracht op de hoogte is van die methodes om ze te kunnen signaleren. Het gedrag van leerlingen geeft vaak aan of een leerling al dan niet iets van plan is. Je kan het vaak al van hun gezichten aflezen. Lichaamstaal is dus een belangrijke factor om stiekem gedrag op te merken.

Via enkele vraaggesprekken is Absoluut! te weten gekomen dat de reeds vernoemde methodes nog steeds aan bod komen in de lessen. Jelle Stulens, tweedejaarsstudente Engels-Nederlands, is zeker niet onbekend met het geniepige gsm-gebruik van enkele leerlingen. Zij betrapte tijdens een van haar lessen een leerling die stiekem  met zijn gsm onder de bank aan het sms’en was. Vermits er in haar stageschool, Kindsheid Jesu te Hasselt, een nultolerantie geldt, heeft zij de gsm onmiddellijk afgepakt. De leerling was erg geschrokken en denkt nu eerst twee keer na vooraleer hij zijn gsm nog eens bovenhaalt. Ook Karen Engelen, een medestudente van Jelle Stulens, is tijdens haar stage in aanraking gekomen met gsm-gebruik van leerlingen. In haar situatie is enkel het geluid van een gsm afgegaan, maar omdat er op haar stageschool, namelijk het Inspirocollege in Houthalen, ook een nultolerantie geldt, heeft zij de mobiele telefoon op haar tafel gelegd tot aan het einde van het lesuur. Indien een leerling zou sms’en, dan wordt de gsm tot het einde van de week in beslag genomen.

Vele scholen zijn reeds zo ver gegaan met het vermijden van gsm-gebruik op school, dat ze de leerlingen verbieden om hun mobiele telefoon mee te nemen naar het schoolgebouw, hetgeen je ook kan terugvinden in de vorige alinea. Enkele andere scholen die het systeem van de nultolerantie toepassen zijn het Onze-Lieve-Vrouwlyceum te Genk en het Virga Jessecollege te Hasselt. Is dat wel een goede oplossing? Hoe meer je leerlingen verbiedt hun gsm te gebruiken binnen het schoolgebouw, hoe spannender het voor hen wordt om die regel te breken. Je kunt leerlingen ook niet verplichten om hun gsm thuis te laten. Het is voor ouders belangrijk dat hun kind steeds bereikbaar is. De beste manier om als leerkracht gsm-gebruik binnen de lessen zo goed mogelijk tegen te houden, is dat je de leerlingen duidelijk maakt wat de mogelijke gevolgen hiervan zijn. Tevens is het ook belangrijk binnen de school regels te creëren omtrent het gebruik van de gsm in het schoolgebouw. Die moeten natuurlijk haalbaar en redelijk zijn. Het is belangrijk dat die regels duidelijk worden aangegeven.

Toch zijn er ook grondige redenen waarom een leerling een gsm absoluut niet mag gebruiken binnen het schoolcomplex. Soms kan het zijn dat jongeren hun leerkracht vastleggen op video of dat sommige leerlingen andere leerlingen filmen in de kleedkamers voor de les lichamelijke opvoeding. Er is dan helemaal geen sprake meer van privacy. Vaak worden mensen gefilmd zonder dat zij het willen. Daarnaast behalen leerlingen vaak slechtere resultaten doordat zij stiekem met hun mobiele telefoon bezig zijn tijdens de les en op die manier de kans niet hebben om de gegeven uitleg mee te pikken.

Vele leerlingen maken nog steeds stiekem gebruik van hun gsm tijdens de lessen, zelfs al geldt er een nultolerantie. Ondanks de populariteit van de gsm op school, is het toch nodig dat scholen duidelijke afspraken rond het gsm-gebruik binnen het schoolgebouw. Het volledig verbieden is geen oplossing en is tevens onmogelijk. Het is dus aan de scholen om haalbare en redelijke regels op te stellen en leerkrachten dienen op hun strepen te staan en kordaat op te treden volgens de door de school samengestelde regels.

Eline Jackers

Advertenties