De technologie is door de jaren heen enorm geëvolueerd. Hier kan men in het onderwijs ook over meespreken. Huistaken en extra mededelingen moeten vanaf nu niet alleen in de klas vermeld worden, tegenwoordig kunnen docenten ook gewoon een e-mail sturen. Dat zorgt uiteraard voor een betere communicatie tussen docent en student. Hoewel, elke medaille heeft zijn keerzijde.

Zo signaleren docenten de laatste tijd meer en meer dat studenten hen lastig vallen met onnodige e-mails. De oorzaak hiervan is dat de stap tussen docent en student kleiner is geworden. Vroeger was het ondenkbaar om een docent buiten de schooluren te contacteren. Nu moet je enkel op ‘verzenden’ drukken en het is zover. Dat wordt de laatste tijd blijkbaar herhaaldelijk gedaan. Bij de minste vraag zijn sommige studenten niet gegeneerd om een e-mail te sturen alvorens zich elders beter te informeren. Sommige docenten vinden nog de tijd om, de soms wel onnozele, vragen te beantwoorden. Mevrouw Huyghe doet het niet. Zij zegt namelijk: “Als je vragen hebt, informeer je dan op Toledo. Hier bevindt zich namelijk alle informatie.” Sommigen studenten zijn echter liever lui dan moe en maken dus misbruik van het systeem.

Niet alleen docenten hebben een overvloed aan e-mails. Ook studenten worden vaak ‘lastiggevallen’ met overbodige berichten. Onze mailbox wordt vaak gevuld met e-mails die niet voor ons bedoeld zijn en sommige e-mails worden zeer laat verstuurd waardoor sommige studenten vaak te laat van iets op de hoogte zijn.

Er wordt ook van uitgegaan dat iedereen zijn e-mails voortdurend nakijkt. Dat kan niet de intentie zijn van het e-mailen. Dat alles zorgt ervoor dat docenten en studenten soms schrik hebben om hun computer aan te zetten. Je e-mails twee maal per dag nakijken, lijkt zowel voor docenten als studenten een haalbaar bezoekje aan Webmail.

Het probleem ligt echter niet alleen bij de docenten en studenten. Ook de foutmeldingen die Webmail en Toledo geregeld hebben, werken de vele vragen en daaropvolgende e-mails in de hand. Dat zorgt namelijk vaak voor miscommunicatie waardoor bepaalde dingen onduidelijk worden.

We kunnen dus besluiten dat het systeem van e-mailen de laatste tijd misbruikt wordt. Er worden onnodige e-mails verstuurd en nuttige berichten worden vaak te laat verzonden. Niemand mag zich verplicht voelen om zijn mailbox voortdurend te controleren. Het websysteem functioneert ook niet altijd correct. Dat alles zorgt vaak voor grote frustratie bij docenten en studenten.

 Sofie Ponet

Advertenties