God houdt van seks, speelt videogames, is een jaarlijkse gast op Rock Werchter en trekt zich vooral niet al te veel aan van alle financiële en politieke crisissituaties op deze mooie aardbol. De tijd dat Hij nog een voorbeeldfunctie kon vervullen voor de losbandige jeugd lijkt reeds lang vervlogen. Is het immers niet zo dat God in de hoofden en harten van het jonge volk al even gestorven en begraven is? Zelfs hier op de KHLim lijken de studenten zich niet al te veel aan te trekken van het reilen en zeilen van de Man hierboven. Is God dan werkelijk dood? Ik stelde de vraag aan vier van onze katholiek gedoopte leraren in spe. Eens kijken hoe het met hun geloof gesteld is.

Tegenwoordig wordt geloof op zeer verschillende manieren door zeer verschillende mensen ingevuld. Wat is het eerste waaraan jij denkt bij het woord ‘geloof’?

Riccardo (fysica): Religies en levenswijzen.

Jeroen (economie): Voor mij is geloof veel breder, het is iets “meta”. Iets waarop iemand zijn hoop kan vestigen of waaraan hij zich kan vastklampen.

Hanne (godsdienst): Ik denk dan vooral aan geloven in een God, maar voordat je dat kan, moet je geloven in jezelf. ‘Geloven’ is tegenwoordig niet meer zo evident. In onze maatschappij moeten wij eerst zien voor we geloven, we willen bewijzen. Ik vertel altijd het verhaal van ‘de ongelovige Thomas’ in de klas, die geloofde ook niet dat Jezus verrezen was. Jezus vraagt dan: ‘Moet jij eerst mijn wonde voelen voor je mij gelooft?’ Een echte apostel moet geloven zonder het te zien, maar met de wetenschap van tegenwoordig is het niet vanzelfsprekend om te geloven. Daarom is het belangrijk dat je eerst voor jezelf uitmaakt wat geloven voor jou is.

Kunnen jullie in deze tijd van schandalen nog vertrouwen in een God die mijlenver weg lijkt?

Jeroen: Ik geloof eigenlijk nergens in. Daarbovenop ben ik zoals Hanne net zei, één van de vele ongelovige Thomassen die op de wereld rondlopen. Indien er ergens ‘iets’ is, dan wil ik dat eerst met mijn eigen ogen zien.

Hanne: Er zijn bronnen die bewijzen dat Jezus echt bestaan heeft. Er was blijkbaar iets speciaals aan die man, aangezien zoveel mensen hem volgden. Ik geloof dat er iets meer is. Wat dat is, kan niemand ons vertellen.

An (geschiedenis): Geloof wordt tegenwoordig gezien als een taboe en ik kan niet ontkennen dat dat zeer veel te maken heeft met al die loshandige pedopriesters. Toch moeten we niet vergeten dat zij God niet zijn. De mens heeft al wel meer gruweldaden verricht in naam van onze Vader. Ik kan wél nog geloven in God, omdat ik weet dat de gestelde schandalen zeker niet van Zijn hand zijn, maar van een stelletje geestelijk gestoorde geestelijken. Awel, de naam zegt het hé. 

Riccardo: Ik geloof nergens in. Ik ben een pure atheïst. We leven en we sterven, dat is mijn mening.

God lijkt zijn heilige staf al even aan de wilgen gehangen te hebben. Zou geloof een belangrijkere plaats moeten krijgen in deze moderne maatschappij?

Riccardo: Mensen moeten vooral de kans krijgen om hun mening te uiten. Als hun geloof daar deel van uitmaakt, dan moet ook dat geloof een plaats kunnen verwerven in de samenleving. En ik spreek dan niet van extremistische godsdienstuitingen. Natuurlijk zal er altijd de discussie blijven bestaan over welk geloof nu de belangrijkste plaats verdient. Dat is het minpunt van gelovigen: ze denken allemaal dat ze gelijk hebben. Helaas heeft niet iedereen evenveel respect voor een andere mening. Het nieuws toont ons daar voorbeelden genoeg van.

An: Volgens mij heeft geloof niet erg veel meer met de maatschappij te maken. Maar ik vind net als Riccardo dat er toch rekening gehouden moet worden met de verschillende soorten van geloof. Er zijn nog steeds te veel vooroordelen rond andersgelovigen.  Ieder zijn mening, ieder zijn respect, niet?

Hanne: Ik denk dat de rol van het geloof onderschat wordt. Dit jaar zijn er in de zomer opnieuw de Wereldjongerendagen in Madrid. Daar komen één miljoen jongeren samen om hun geloof te beleven. Ik denk niet dat het geloof verdwenen is, integendeel, ze neemt gewoon een andere vorm aan. Geloof hoef je niet te beleven in een kerk of in een gebouw. Belangrijk is om dat samen te doen en zo waarden als naastenliefde te delen. Het christendom heeft onze maatschappij gemaakt tot wie we zijn en dat wordt soms onderschat. Als wij waren opgegroeid in een moslimland, zouden wij hele andere normen met ons meedragen.

Willen jullie nog een laatste ding kwijt omtrent geloof?

Riccardo: Bwa, nee, ik ben uitgeloofd.

Jeroen: Laat iedereen zijn ding maar doen, binnen de perken natuurlijk (waar die liggen dat is een andere discussie) en dan komt alles wel goed met dat geloof hier.

Hanne: Goh, als toekomstig godsdienstleerkracht wil ik toch nog even meegeven dat geloof overal in verscholen zit. Kijk maar eens naar de Harry Potter-films, Narnia en Urbanus. Zelfs The Simpsons zijn een erg didactische familie op dat vlak. Overal zit een boodschap over God of geloof in. Geloof wordt deze dagen te veel afgeschilderd als saai met kindje Jezus en de os en de ezel, maar geloof is zoveel meer. Geloof is vooral filosofie, nadenken over vandaag en morgen. Ik vind het niet belangrijk waar je in gelooft, maar hoe je daarmee omgaat. In onze vluchtige maatschappij is het af en toe al genoeg om even stil te staan bij de dingen.

Dat is waar. Bedankt en… keep believing.

                                          Frédérique Rizza

