November 2010

” Talent is er, als het maar wordt gezien.” Dat citaat van Luk Dewulf, pedagoog en gerespecteerd talentencoach, is duidelijk in de smaak gevallen bij de KHLim Lerarenopleiding BaSO. Drie gemotiveerde medewerkers besluiten om een ‘Talentenacademie’ uit de grond te stampen. Liesbeth Hendrikx, Tobias Frenssen en Katrien Melotte hebben het gevoel dat secundaire scholen nood hebben aan een project dat rond de talenten van verscheidene leerlingen werkt. Om dit project waar te maken, zoeken ze enkele ‘ talentenjagers’. Uiteindelijk stemmen we met 18 studenten uit BaSO toe om aan het project mee te werken.  In plaats van de leeromgevingstage zullen wij meewerken aan de ‘Talentenacademie’. Elke dag, gedurende twee weken, zullen er 60 leerlingen van verschillende Hasseltse scholen naar de Bonnefantenstraat komen om daar te werken rond hun talenten. De leerlingen zijn van maandag tot vrijdag welkom tussen 17.00 uur en 19.00 uur en op woensdag van 13.30 uur tot 17.00 uur. Vol ongeduld wachten alle talentenjagers op maandag 21 februari, de dag dat onze stage zal beginnen.

 1 februari 2011 tot 20 februari 2011

Er wordt in deze weken voor de stage druk gewerkt aan de voorbereidingen. Er moet natuurlijk promotie gemaakt worden rond de Talentenacademie. We laten flyers en posters drukken zodat we die kunnen uitdelen in de scholen. Omdat dat alleen niet genoeg zal zijn om de kinderen te overtuigen om zich in te schrijven, gaan enkele Talentenjagers op ‘promotietour’ in Kindsheid Jesu, het VTI, het Virga Jesse-college in Hasselt en het Sint-Jozefinstituut in Bokrijk. We merken dat de leerlingen erg geïnteresseerd zijn in de Talentenacademie. Na de promotietour volgen er ook al snel 35 inschrijvingen en niet lang hierna zat de academie vol.

Over drie dagen start de Talentenacademie. Vier lokalen in de Bonnefantenstraat worden omgetoverd tot talentenkamers. We installeren zetels en plaatsen enkele planten, hierdoor lijken de kamers niet meer op saaie klaslokalen. We willen er dan ook voor zorgen dat de leerlingen zich niet in een ‘schoolsfeer’ gaan bevinden. Alles staat nu klaar voor twee geweldige weken.

21 februari 2011

Vandaag is het dan zover, de Talentenacademie opent haar deuren. De leerlingen worden warm onthaald en maken kennis met de groep waarmee ze twee weken aan de slag zullen gaan. Elke groep wordt begeleid door vier talentencoaches. De opdracht die vandaag gepland is, focust op de interesses van de leerlingen. Verspreid over de sporthal liggen ongeveer 600 foto’s met verschillende thema’s, de leerlingen moeten tien foto’s kiezen die hen meteen aanspreken. Hierna moeten ze in de talentenkamers uitleggen waarom ze de verschillende foto’s hebben gekozen, waardoor we al een duidelijk beeld krijgen van iedere leerling.

22 februari 2011 tot 2 maart 2011

De Talentenacademie verloopt vlot. De opdrachten die we voorzien hadden, vallen in de smaak bij de leerlingen. We hebben ondertussen al een bezoek gebracht aan de bibliotheek van Hasselt, hebben een rondleiding gekregen bij radio MaxHa en we zijn een kijkje gaan nemen bij TV-Limburg. Eén leerling heeft zelfs samen met een talentencoach een liveshow mogen meemaken. Met opdrachten zoals interviews, teambuilding en een fototocht door de stad, proberen we alle interesses aan bod te laten komen.

Tijdens de twee weken hebben we verschillende talenten bij de leerlingen ontdekt, soms zijn het talenten waar de leerlingen zelf nog geen weet van hadden. De leerlingen bloeien helemaal open omdat we interesse tonen in hun talenten.

3 maart 2011

We zijn nu twee weken intensief bezig geweest met talenten. Helaas loopt de stage vandaag ten einde. Er staat een slotshow gepland waarin de leerlingen het beste van zichzelf kunnen laten zien. Enkelen steken een toneel in elkaar, een meisje toont haar zangtalent en een paar wagen zich aan een dansje. Om de Talentenacademie op een mooie manier te beëindigen, laten we ballonnen op. Elke leerling mag aan een ballon een kaartje hangen met zijn/haar talenten, die we daarna  gezamenlijk loslaten. Unleash your talent !

Epiloog

De Talentenacademie was een groot succes. Het is duidelijk waarom de secundaire scholen dergelijke  projecten aanmoedigen. Je kan namelijk veel meer uit een leerling halen door talenten een prominente rol te laten spelen in het leerproces. Het project heeft mij als student ook veel geleerd, loskomen van een bepaalde planning bijvoorbeeld. Ik had het persoonlijk niet altijd gemakkelijk met het gebrek aan structuur. Wel merk ik dat ik nu meer op zoek ga naar de positieve eigenschappen van leerlingen. Wellicht zal ik later nog vaak terugdenken aan de Talentenacademie. Het is een ervaring die ik meeneem voor de rest van mijn leven.

Anke Vandewalle

Advertenties