Cultuur en onderwijs zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als leerkracht bestaat je taak er immers niet alleen in om ervoor te zorgen dat je leerlingen voldoende kennis opdoen. Het is ook aan jou om je leerlingen wegwijs te maken in de eigen en andere culturen. Maar zien onze studenten dat wel zitten en hoe zouden ze dat dan aanpakken? Doen ze zelf ook wel eens aan ‘cultuur’?

Uit een rondvraag blijkt dat veel van onze studenten belang hechten aan het integreren van cultuur in hun lessen. Sofie, een studente die de vakken Nederlands en Engels volgt, vindt het belangrijk dat haar leerlingen alle aspecten van de taal die ze leren goed kunnen plaatsen. Daarom legt ze vaak een link tussen de gebruiken in een land en de taal die men er spreekt. Nathalie, die Frans studeert, sluit zich grotendeels bij die mening aan, al zegt ze ook dat ze niet van haar leerlingen verwacht dat ze eindeloos veel details uit de Franse geschiedenis kennen. Voor sommige vakken ligt het integreren van cultuur misschien minder voor de hand. Toch zien we ook daar dat toekomstige leerkrachten creatief en cultureel te werk gaan. Zoals bijvoorbeeld Frank, een student uit de richting wiskunde. Hij ziet het volledig zitten om in zijn lessen te vertellen over de geschiedenis van het vak, op welke manier er vroeger gebruik gemaakt werd van een abacus en welke Griekse geleerden een grote invloed hebben gehad op huidige wiskundige toepassingen.

Om ons te helpen bij onze toekomstige taak en om ons van een stevige culturele basis te voorzien, zijn de studenten van de richting PKV (project kunstvakken) begonnen met het cultuurloket. Sinds vorig academiejaar is de inkomhal voorzien van een plek waar wij arkbewoners terechtkunnen voor informatie over toneelvoorstellingen, interessante tentoonstellingen, een inspirerende film en ga zo maar door. Regelmatig organiseren de PKV’ers ook ludieke acties en wedstrijden zoals gedichten schrijven of tekeningen maken rond een bepaald thema. Op die manier is het cultuurloket uitgegroeid tot een interactief gegeven en is  het nu al een vaste waarde geworden binnen onze school.

Hoewel de meeste studenten belang hechten aan cultuur binnen het onderwijs, blijken er echter slechts weinigen onder ons zich geroepen te voelen om in te gaan op de uitnodigingen van PKV. Werkelijk zonde want als wij zelf nooit eens een museum binnenstappen, hoe kunnen we dat dan ooit van onze leerlingen verlangen? Het ziet er naar uit dat we collectief last hebben van drempelvrees. Dit is echter nergens voor nodig. Het is een misvatting dat tentoonstellingen saai zijn, maar als je echt bang bent dat je je zal vervelen, ga dan met een groep! Nieuwe dingen ontdekken terwijl je op stap bent met je vrienden, leuk toch? Het is hoe dan ook budgetvriendelijker dan nog maar eens te gaan shoppen, want met je studentenkaart krijg je in de meeste musea korting op je toegangsticket. Of ontsnap aan de zoveelste breinverlammende realitysoap en ga naar een toneelvoorstelling, want hé,  alle hippe mensen doen het.  Deze reporter gaat in ieder geval haar leven beteren en trekt alvast haar meest culturele schoenen aan!

Zoë Libens